De toekomst is aan het vervoer van palletten met de boot…

Op de belgische binnenwateren zijn er steeds meer boten die containers of goederen vervoeren, maar het transport van palletten over het water staat nog in zijn kinderschoenen. Als pionier in duurzaam transport heeft knauf besloten een proefproject uit te voeren om de rentabiliteit te beoordelen van pallettentransport over het water als alternatief voor het klassieke vervoer over de weg. In de haven van brussel, en meer specifiek op de werf van de toekomstige site ‘canal wharf’, lijkt de ervaring alvast overtuigend!!

Na een voorbereiding van meerdere maanden om de verschillende betrokkenen bij het project op elkaar af te stemmen verliet de ‘Oorderdam’ van reder Shipit de laadkaai aan de fabriek van Wielsbeke. Op een frisse maar zonnige ochtend verschijnt de schuit in de verte met aan boord gipsblokken van Isolava. Met een zeker ongeduld wordt de boot op de Akenkaai – what’s in a name? – in Brussel opgewacht door de initiatiefnemers van het project.

Die kaai is gelegen op een steenworp van het vastgoedproject ‘Canal Wharf’, dat geleid wordt door de bouwfirma Valens.

Zonder tijd te verliezen lost de binnenschipper de producten met zijn kraan. Op een ruimte van 1.500 m2, die ter beschikking wordt gesteld door de Haven van Brussel, kunnen de palletten naast elkaar worden gezet. Een uitermate precies werkje, want de blokken kunnen geen schokken verdragen. Iedereen geeft blijk van een sterk staaltje vakmanschap. De lading is al snel aan land en zal dienen voor de prestigieuze werf ‘Canal Wharf’, waar ze druk in de weer zijn met de ruwbouw. De balans is duidelijk: de binnenwateren zijn een echt alternatief voor het vervoer over de weg als de palletten van kaai tot kaai geleverd moeten worden

Het aantal m² die ter beschikking wordt gesteld door de Haven van Brussel

Transport over het water : een veelbelovende oplossing

Het vervoer van palletten over de binnenwateren is nog niet genoeg ontwikkeld maar er zijn enorme mogelijkheden en perspectieven! Ik ben blij dat dit transport geslaagd is en ik hoop dat het een voorbeeld wordt voor de toekomst. Ik geloof niet meer in transport over de weg. Die manier van werken heeft haar limiet bereikt. Ze is belastend en vervuilend, en verlamt de economische activiteit van ons land. We moeten ons nu buigen over alternatieve vervoerswijzen. Dat spreekt voor zich en de directie van Knauf heeft dat begrepen en investeert ook echt in de ontwikkeling van alternatieve oplossingen. Ik werk al verschillende jaren aan dit project en ik ben trots dat Knauf op Belgisch en internationaal niveau wordt aangehaald als een voorbeeld. Het verheugt mij dat ons bedrijf bij de pioniers is, maar ik zou nog blijer zijn mocht de industrie ons voorbeeld volgen! Nu ja, ik hoop dat mee te mogen maken … maar als ik het niet ben, dan hopelijk toch mijn kleinkinderen!Antoon Desmet

Head Sales & Logistics, Knauf Isolava

Veelbelovende duurzame oplossingen

Het spreekt voor zich dat de Haven van Brussel, waar bouwmaterialen de helft van het scheepvaartverkeer uitmaken, zich verheugt op dit transport van Knauf-gipsblokken naar de werf van Canal Wharf. Dat gezegd zijnde zet de Haven zich wel in om de pallettransporten te diversifiëren. Zo is recent een biertransport getest en beginnen andere plannen vastere vorm aan te nemen, legt Philippe Matthis, adjunct-directeur-generaal van de Haven, uit. Het is de bedoeling om niet alleen te leveren aan specifieke werven, maar ook een distributieplatform op te zetten, dat tot stand wordt gebracht in samenwerking met de Haven van Brussel om groothandelaars te kunnen bedienen. In 2016 heeft Knauf zo 422.289 ton (semi-)afgewerkte producten en grondstoffen vervoerd per boot. Die 325 trajecten die over het water werden afgelegd (1.300 ton per boot) betekenden 14.000 vrachtwagens minder op de weg.

Het aantal trajecten uitgevoerd per boot

Ton uitgevoerd per boot

Het aantal vrachtwagens vermeden

Materialen vervoeren met een drone

Vertelt Patrick Renard, Directeur van Knauf België.

De Groep Knauf droeg Knauf België in 2017 op om de inspanningen van de Belgische onderneming op het vlak van transport en duurzaamheid in de kijker te zetten..
“We zijn die uitdaging op een originele manier aangegaan: door een ‘buzzvideo’ voor te stellen van de levering van onze producten met een … drone! Best wel een sensationele manier, en het lijkt net echt. Een succesvolle video die over de tongen gaat: we zijn in ons opzet geslaagd! En ook al blijft het vandaag bij een utopie ….
Misschien worden de drones van Knauf morgen wel realiteit en vliegen ze binnenkort rond in het Belgisch luchtruim. Het enige dat vaststaat, is dat we er dagelijks alles aan zullen blijven doen om onze logistieke oplossingen te optimaliseren, zowel voor onze klanten als voor het milieu.”