De toekomst is aan het vervoer van palletten met de boot…
Op de belgische binnenwateren zijn er steeds meer boten die containers of goederen vervoeren, maar het transport van palletten over het water staat nog in zijn kinderschoenen. Als pionier in duurzaam transport heeft knauf besloten een proefproject uit te voeren om de rentabiliteit te beoordelen van pallettentransport over het water als alternatief voor het klassieke vervoer over de weg. In de haven van brussel, en meer specifiek op de werf van de toekomstige site ‘canal wharf’, lijkt de ervaring alvast overtuigend!!

Die kaai is gelegen op een steenworp van het vastgoedproject ‘Canal Wharf’, dat geleid wordt door de bouwfirma Valens.
Het aantal m² die ter beschikking wordt gesteld door de Haven van Brussel
Transport over het water : een veelbelovende oplossing
Veelbelovende duurzame oplossingen
Het spreekt voor zich dat de Haven van Brussel, waar bouwmaterialen de helft van het scheepvaartverkeer uitmaken, zich verheugt op dit transport van Knauf-gipsblokken naar de werf van Canal Wharf. Dat gezegd zijnde zet de Haven zich wel in om de pallettransporten te diversifiëren. Zo is recent een biertransport getest en beginnen andere plannen vastere vorm aan te nemen, legt Philippe Matthis, adjunct-directeur-generaal van de Haven, uit. Het is de bedoeling om niet alleen te leveren aan specifieke werven, maar ook een distributieplatform op te zetten, dat tot stand wordt gebracht in samenwerking met de Haven van Brussel om groothandelaars te kunnen bedienen. In 2016 heeft Knauf zo 422.289 ton (semi-)afgewerkte producten en grondstoffen vervoerd per boot. Die 325 trajecten die over het water werden afgelegd (1.300 ton per boot) betekenden 14.000 vrachtwagens minder op de weg.
Het aantal trajecten uitgevoerd per boot
Ton uitgevoerd per boot
Het aantal vrachtwagens vermeden
Materialen vervoeren met een drone
Vertelt Patrick Renard, Directeur van Knauf België.